Lidt historie

Standerhejsning
Så er flagene kommet til tops – der er ingenting der maner

Historien går helt tilbage til 1903, hvor klubben blev stiftet.
I starten roede man på Susåen, og den gang lå klubben hvor havnen ligger i dag. Den nuværende adresse fik klubben først, da kanalen var blevet gravet sidst i 30’erne. Vores nuværende klubhus er egentlig et midlertidigt klubhus fra Danske Studenters Roklub, der brændte først i 30’erne. Da de havde fået opført et nyt klubhus, købte Næstved Roklub det midlertidige hus, som blev revet ned i København og kørt til Næstved, hvor det blev genopført på Kanalvej.

Der er i dag omkring 110 aktive medlemmer i Næstved Roklub. Medlemmernes alder spænder fra 11 år til over 70 år.

Vinder OL guld
Guldfireren vinder OL i Atlanta

Næstved Roklub har stolte sportslige traditioner

Næstved Roklub har stolte traditioner på kaproningsbanerne. Næstveds geografiske beliggenhed med Susåen – senere kanalen og Karrebæk Fjord danner perfekte rammer om træning i de smalle kaproningsbåde, og det har derfor altid været naturligt, at ro kaproning i Næstved.

Helt tilbage i 30érne var Næstved Roklub kendt for “smedefireren”, som klarede sig rigtig godt og vandt rigtig mange danske regattaer. I 70erne og 80erne var der for alvor gang i kaproningen, og klubben fik mange Danmarksmesterskaber. I 1987 opnåede Jørgen Frederiksen sammen med sin makker fra Holbæk, Henrik Katkjær deltagelse ved VM, hvor de opnåede en 8. plads.

I det ny årtusinde fik Næstved Roklub de første olympiske medaljer. Her deltog Morten Jørgensen fra Næstved Roklub i Guldfireren (letvægtsfireren) i 2008, 2012 og 2016. Her blev det til henholdsvis guld, bronze og sølvmedaljer. I samme årrække opnåede Guldfireren flere verdensmesterskaber og worldcup-sejre.

Vi er også tur-roning og langtursroning

Næstved Roklub har også altid haft gode traditioner for tur-roning og langtursroning. Vores farvand giver gode muligheder for gode naturoplevelser, og hvis man gerne vil se noget andet end Karrebæk Fjord, så er der rig mulighed for at udforske de danske farvande i en robåd.

Roklubben råder over en dejlig grund på Svinø, som vi kan nå på en dagstur. Det er et godt udflugtsmål til en overnatningstur.