Smuk sommertur på 3 søer med udgangspunkt i Holte Roklub

Vi ankom til Holte roklub kl. 10.00 stillede vores bagage i omklædningsrummet.
Bygningen rummer også kajak klubben. Klubberne holder sig hver for sig.

Irene, Ulla, Jens, Erik og Annette (som er blind) tog imod os. De havde klargjort to 4-åres og en 2-åres inriggere.
En 4-åres med Ulla, Jens, Morten, Kate og Stisser.  En 4-åres med Erik, Annette, Frederik, Mette og Jan samt en 2-åres med Irene, Flemming og Anne

Vi roede fra Holte roklub ind i Furesøkanalen til Vejlesø, her sås langs kanalen og søbredden kæmpe store “rigmands” villaer med egne bådebroer, hvor der mange steder var placeret store skulpturer af ugler. Jens mente, at en dygtig sælger var lykkedes med at fortælle, at uglerne kunne skramme “de skide ænder” væk fra både broerne. Der var også en lille havn og café. Motorbådene i havnen var udstyret med el-motorer. Vi så flere steder svaner og ænder med unger. Svanerne var helt trygge ved robådene, vi kunne komme meget tæt på dem.

Tilbage ad Furesøkanalen til Furesø, hvor vi roede først i Store Kalv hvor vi roede forbi en Sejlklub og restaurant. Jens fortalte, at der serverede man alle tiders salat. Længere fremme lå mange gule bøjer i vandet, dem skulle man holde sig på den rigtige side af, når vandski klubben trænede men der var ingen aktivitet i vandski klubben så vi roede bare forbi, herfra kunne vi se Næsseslottet. Derefter roede vi Lille Kalv rundt, her var der noget helt specielt tang i vandet.

Efter Lille Kalv skulle man holde sig godt fri af kysten, da der ligger en stor sten lige under vandspejlet, som vi helst ikke skulle støde på.

På strækningen her og ned til Mølleåen var der også mange flotte store ejendomme med bådehuse og anløbsbroer her er det kun fantasien som sætter grænser for de smukke bygninger. Videre forbi Frederiksdal restaurant og Mølleåen.

Derefter kom der en lang strækning med skov helt ned til vandet inden vi nåede frem til Roklubben Furesø hvor vi lagde til og spiste frokost.

Bygningen rummede roklub, kajakklub, sejlklub og en flot restaurant på toppen. Ved siden af var Furesø Bad. Irene fortalte at der var fast en livredder om sommeren. Der var rigtig mange mennesker især børn som badede og legede i den kæmpestore “sandkasse” og badeanstalt.

Vejret denne dag var sol fra en skyfri himmel omkring et par og tyve grader og ind imellem en frisk vind fra nord – det var så godt vejr at ro i.

Efter frokost skulle vi opleve noget helt særligt. Holte roklub havde søgt Skov- og Naturstyrelsen om tilladelse til at ro ind i Farum sø. Inden vi tog af sted byttede Jan og Flemming pladser i bådene.

Vi skulle ro på en anden del af Mølleåen ind til Farum sø – og med kvart åre et langt stykke med svaner med unger og siv og tæmmeligt smalt og under en motorvejsbro og en jernbanebro så der var en del trafikstøj – JO det var en spændende tur – og lige pludselig var vi der – uden i Farum sø.

Her lå Klavs Nars holm, som er en ganske lille højt beliggende ø. Der er hele to helårs huse på øen – beboerne på holmen er de eneste der har tilladelse til at benytte motorbåd. Alt hvad der skal ud og ind til øen skal transporteres pr båd. Der er dog et el-kabel til holmen og vi regner med at beboerne har en særdeles stor fryser.

Jens fortalte: at Klavs Nar ifølge sagnet var hofnar hos Valdemar Atterdag og bad, som belønning for mange års tro tjeneste, om at få et len af kongen. Det gik kongen ind på og gav ham øen som len, men efter at have set på øen bød narren kongen på ålesuppe, og kongen smagte på den og bemærkede, at den var tynd, hvorefter narren svarede: “Så ålesuppe uden ål, så len uden land”.

Der var en helt speciel stemning på Farum sø meget stille og fredeligt. Vi roede forbi Farumgård, der vistnok for længe siden har været kloster. Bygningen var under renovering og kan helt sikkert blive flot. Vi roede helt i bund af søen og kunne lige skimte en anden del af mølleåen.

Farum sø, Furesø og Bagsværd sø er en del af Mølleådalen så det hele hænger sammen med ind- og ud løb fra Mølleåen.

Tilbage roede vi den anden vej om Klavs Nars holm forbi et fuglereservat. Fra denne side kunne man se bebyggelsen på holmen eller øen.

Og igen måtte vi sno os tilbage med kvart åre, under diverse broer, forbi svaner med unger mm og pludselig tilbage på Furesø igen – helt formidabelt.

Vi roede et godt stykke langs skovbredden tilbage imod Holte roklub da Ulla fortalte at derfra var der kun 2½ km til vi kunne anløbe pontonen. Herfra mener jeg at kunne dufte kaffen og kagen hjemme i Holte roklub.

Tilbage er at sige Holte roklub en stor tak for dette flotte arrangement.